کد مطلب:225290 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:251

بیان مدت امامت حضرت امام رضا
در مدت امامت حضرت امام رضا علیه السلام نیز بر حسب اختلافی كه در سن مبارك دارند اختلاف كرده اند. در مطالب السئول بیست و پنجسال و در تذكرة الائمه بیست و چهار سال و در جلاء العیون بسیت و چهار سال و چهار ماه نوشته اند. و شیخ مفید در ارشاد بیست سال و ابن شهرآشوب در مناقب بیست سال و ابن صباغ در فصول المهمه بیست سال و در اعلام الوری بیست سال و در كشف الغمه بیست سال و نیز در كشف الغمه به روایتی دیگر بیست و پنجسال و نیز به روایتی دیگر بیست و چهار سال و



[ صفحه 216]



شش ماه و نیز در موضعی دیگر و به روایتی دیگر می نویسد مدت امامت آن حضرت بیست سال و چهار ماه یعنی می نویسد مدت عمر مباركش چهل و نه سال و شش ماه تمام بود ازین جمله بیست و نه سال و دو ماه در زمان پدر بزرگوارش و بقیه مدت امامتش بود.

و در بحر الجواهر می نویسد آن حضرت در زمان پدر بزرگوارش سی و پنج سال بگذرانید و بیست سال مدت امامتش بود. و صاحب حبیب السیر بیست سال و در زینة المجالس نیز بیست سال رقم كرده اند. كلینی علیه الرحمه می فرماید مدت امامت آن حضرت علیه السلام از بیست سال دو ماه یا سه ماه كمتر بود و در اغلب كتب اخبار نیز از این ازمنه كه مسطور شد بیرون نشده اند. صاحب جنات الخلوت می نویسد مدت امامت حضرت رضا علیه السلام را بیست و یك سال و پنج ماه و كسری و به قولی بیست سال اما از سنجیدن تاریخ فوت پدر بزرگوارش حضرت كاظم صلوات الله علیهما چند احتمال می رود به دو نوع سی و چهار سال یا سی و سه سال یا نوزده سال یا هیجده سال هر یك با كسری كه دو ماه یا دو ماه و هفده روز یا هیجده روز یا نوزده روز یا نه روز یا سی سال یا سی و دو سال یا هیجده سال یا هفده سال هر یك با كسری كه عبارت از هفت ماه و بیست و پنج روز یا بیست و چهار روز یا شش روز یا پنج روز باشد.

و این بنده عرضه می دارد كه چون در كتاب احوال حضرت كاظم علیه السلام بازنموده كه اصح اقوال در وفات آن حضرت این است كه وفات آن حضرت در شهر رجب سال یكصد و هشتاد و سوم بوده است مدت امامت فرزند ارجمندش علی بن موسی صلوات الله علیهما را كه در شهر صفر سال دویست و سوم هجری وفاتش را اصح اقوال شمردیم بیست سال چیزی كم یا چیزی زیادتر می توان بر سایر اقول ترجیح داد و العلم عندالله تعالی.